Sympozjum - Historie Potencjalne

Zapraszamy na międzynarodowe sympozjum z udziałem artystów, kuratorów oraz zaproszonych prelegentów, którzy od lat działają zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej (artystycznej, kuratorskiej, akademickiej, aktywistycznej) w obszarze historii potencjalnej. Uczestnicy wydarzenia pracują na styku złożonych i twórczych przecięć topografii, metodologii, dziedzictwa, języków i polityki. Czerpiąc z tego doświadczenia, podzielą się wynikami swoich badań i zaangażowania, a także omówią możliwe scenariusze współpracy i solidarności, odmowy i oporu wobec dominujących narracji, afektów i estetyk w obliczu brutalnych form odczuwania i reprezentacji.
PROGRAM
1 lutego 2025
14:00 – Wprowadzenie kuratorów do wystawy i oprowadzanie kuratorskie w języku angielskim
15:00–18:00 – Prezentacje i dyskusja
- Katarzyna (Kasia) Bojarska – wprowadzenie
- Basma al-Sharif – o konieczności przesunięć i odwróceń w narracjach historycznych, politycznych i artystycznych, o prawie do patrzenia na krajobraz i przeciwdziałaniu archiwalnemu spojrzeniu inwigilacyjnemu (prezentacja pracy Ouroboros, 2017).
- Ana Teixeira Pinto – o projekcie White West i konieczności konfrontowania się z faszyzmem oraz przemocą imperialną zarówno w teorii, jak i w praktyce artystycznej, kuratorskiej i społecznej; o potrzebie dekolonialnej debaty w akademii i instytucjach sztuki oraz o granicach naprawy.
Krótka przerwa
- Post Brothers – o badaniu historii potencjalnych Białegostoku oraz o praktykach i sieciach anarchizmu w regionie, a także o artystycznych i kuratorskich rekonstrukcjach.
- Aleksandra Szczepan i Robert Kusek (członkowie grupy Potential History of ECE) – o badaniach nad historią potencjalną Europy Środkowo-Wschodniej, stosowanych podejściach, metodologii oraz procesie oduczania się historii i tożsamości regionalnych.
2 lutego 2025
12:15 – Oprowadzanie kuratorskie w języku polskim
13:30 – Oprowadzanie kuratorskie w języku angielskim
15:00–18:00 – Prezentacje i dyskusja
- Noor Abed – o postrzeganiu historii jako ciągłego czasu teraźniejszego, jako zbiorowego i wyobrażeniowego aktu oporu wobec narzuconych scenariuszy codzienności i zakorzenionych form wspólnotowości.
- Michał Pospiszyl – o tym, jakie historie opowiadają wschodnioeuropejskie mokradła, jak można je dziś usłyszeć i przyswoić oraz jakie mają one znaczenie polityczne w szerszym kontekście dekolonizacji wiedzy.
- Anna Łazar – o kuratorstwie w kontekście postsowieckim, o zaangażowaniu w wieloperspektywiczne i wielojęzyczne podejście do historii imperializmu (i historii sztuki) w regionie oraz o wyzwaniach związanych z dekonstrukcją historii poprzez wystawy.
Krótka przerwa
- Andrea Průchová Hrůzová – o jej zaangażowaniu w zbiorowe badania nad dyskursami dekolonizacji i (nie)sprawiedliwości rasowej w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej oraz o potencjalnych ryzykach akademickiego i artystycznego aktywizmu.
- Monika Bobako – o badaniach nad genealogią peryferyjnej bieli oraz o relacjach między historią i pamięcią ludobójstwa nazistowskiego a historią Palestyńczyków w polskiej akademii i życiu społecznym; o tym, czy koncepcja historii potencjalnej może umożliwić alternatywne formy zaangażowania w przeszłą i obecną przemoc.